Zuzana Licko (1965, Bratislava) prišla do USA ako dieťa spolu so svojou rodinou po sovietskej okupácii v roku 1968. Študovala architektúru, fotografiu a počítačové programovanie pred získaním diplomovej práce v oblasti grafickej komunikácie na Kalifornskej univerzite v Berkeley. Jej otec bol biomatematik a na Kalifornskej univerzite v San Franciscu. Tak sa počas letných mesiacov zapájala do práce s počítačom a pomáhala mu spracovať údaje. Prvé písmo, ktoré vytvorila, bolo navrhnuté v gréckej abecede pre jej otca.
Vysokoškolské štúdium chcela zakončiť získaním titulu v architektúre, ale zmenila to na vizuálne štúdie, pretože sa domnievala, že stať sa architektom sa príliš viac podobá obchodu, než umeniu. V Berkeley sa prihlásila do triede kaligrafie, ktorá bola jej najmenej obľúbená, pretože musela písať pravou rukou, hoci je ľaváčka. Táto skúsenosť ju ovplyvnila, keď začala pracovať na typovom návrhu, ktorý bol viac založený na počítačoch.
V rozhovore opísala svoj kreatívny vzťah so svojím manželom Rudym Vanderlansom (Hospodárske noviny): „Stretli sme sa na Kalifornskej univerzite v Berkeley, kde som bola na Vysokej škole environmentálneho dizajnu a Rudy bol absolventom fotografie. To bolo v rokoch 1982-83. Po škole sme obaja urobili najrôznejšie práce súvisiace s dizajnom. Neexistoval žiadny smer. Potom v roku 1984 bol predstavený prvý Macintosh, kúpili sme ten počítač a všetko začalo do seba zapadať. Obaja, každý z nás vlastným spôsobom, sa naozaj bavil týmto strojom. Núti nás k otázke o všetkom, čo sme sa dozvedeli o dizajne. Obaja sme sa tešili procesu prieskumu, ako ďaleko by ste mohli tlačiť hranice týchto možností. Rudy je intuitívnejší, ja som viac metodický typ. Yin a yang. A ono to funguje.“
Zuzana bola jedným z prvých type/dizajnérov, ktorý si uvedomili potenciál Apple Macintosh ešte vo svojej pred-dizajnérskej ére, kedy transformovala pixely z low-res imitácií na high-res originály. Jeden z jej prvých fontov Emigre spôsobil revolúciu v digitálnej typografii a napomohol otvoreniu tohto trhu. Navrhla už viac ako dve desiatky typeface-ov, pričom dohliada aj na svoju spoločnosť, ktorá ich ponúka dokopy viac ako 300 a to od naozaj zvučných mien.
Typografka žijúca v Kalifornii navrhla desiatky druhov písma, na ktoré narazíte doslova všade. Jej nápis víta každoročne milióny turistov na frekventovanom parížskom letisku. „Welcome to Paris,“ prečíta si na obrovskej tabuli každý, kto vystúpi z lietadla. Okrem zopár ľudí však nikto nevie, že toto privítanie je zhotovené v písme, ktoré navrhla bratislavská rodáčka, Zuzana Licko. Tá v roku 1985 v USA založila a vedie spoločnosť Emigre, ktorá už štvrť storočia navrhuje nové netradičné druhy písma (Hospodárske noviny): „Naše písma nájdete všade. V časopisoch, novinách, reklamách, na bilbordoch, používajú ich rôzne spoločnosti či profesionálne športové tímy.“
Žije v kalifornskom Berkeley, kde sa spolu s manželom venuje riadeniu dizajnérskej spoločnosti (Hospodárske noviny): „Keď napríklad vstúpim do obchodu s knihami, vždy som prekvapená, koľko veľa obálok kníh má dizajn Mrs Eaves alebo Filosofia, teda dvoch typov písma, ktoré som navrhla ešte v 90. rokoch. To je vždy okamih, keď cítim hrdosť.“
V zbierke jej celosvetovo úspešných písiem je napríklad aj populárny Matrix. Zuzana Licko je tiež mimoriadne hrdá na to, že jej práca je v súčasnosti v trvalej výstave zbierok dizajnu Múzea moderného umenia v New Yorku a San Franciscu.
Na otázky Ľuda Nastišina odpovedala:
Zuzana, čo je tvoj najväčší úspech?
Najväčším úspechom je, že som bola schopná navrhnúť funkčné a žiadané písma a to bez zvládnutia kaligrafie. Dlho som si myslela, že bez toho je to nemožné.
Ako hodnotíš dobrý dizajn písma?
Veľmi to záleží na tom, kde bude použité a aké kritériá sú definované ako dôležité: trvácnosť použitia, intenzita použitia, vplyv na iných dizajnérov a pod. Vyžaduje si to časový odstup aby sa dalo povedať, ktoré písmo sa stane klasikou, ktoré ikonou a ktoré sa vytratí.
Tvoj otec, biomatematik pol prvým, kto ti umožnil prístup k počítaču a tak isto bol aj tvojim prvým klientom. Chcel grécku abecedu pre osobné účely. Ktorí ďalší ľudia, udalosti či veci ovplyvnili tvoju kariéru najviac?
V mojom živote boli minimálne dve dôležité udalosti: stretnutie s Rudy VanderLansom a prvý kontakt s Macintoshom. Vtedy to bol ešte relatívne neohrabaný nástroj, takže etablovaní dizajnéri naňho hľadeli s rezervou. U mňa to však bolo iné. Keď som začínala vytvárať bitmapový font v roku 1984, bolo to z čistého experimentu. Nemala som pre ten font klienta, rovnako som nemala v pláne založiť spoločnosť s písmami. Zlom v tom nastal, keď som do rúk dostala EMIGRE magazín. Tretie vydanie všetko zmenilo, pretože využívalo môj prvý low-res font font. A tak všetko začalo.
Zdroje:
https://hnonline.sk/style/preco-nie/526645-slovenka-zuzana-licko-ja-som-stvorila-matrix
https://sketcher.startitup.sk/zuzana-licko-dobre-pismo-spoznam-tak-ako-najvyssi-sud-pornografiu-ked-to-uvidim-viem-ze-je-to-ono/
https://hnonline.sk/style/preco-nie/538895-slovenka-ktora-naucila-pisat-pocitace
https://en.wikipedia.org/wiki/Zuzana_Licko
Spracoval: Gustáv Murín