Dale Chihuly (20. septembra 1941, Tacoma, Washington) je americký sklársky výtvarník a podnikateľ. Je známy v oblasti fúkaného skla, „posúva ho do sféry veľkorozmerného sochárstva“.
Jeho rodičia boli George a Viola Chihulyovci; jeho starý otec z otcovej strany sa narodil na Slovensku.
V roku 1957 zomrel jeho starší brat a jediný súrodenec George pri leteckej nehode námorníctva v Pensacole na Floride. V roku 1958 zomrel Chihulyho otec na infarkt vo veku 51 rokov.
Chihuly nemal záujem pokračovať vo formálnom vzdelávaní po absolvovaní strednej školy Woodrowa Wilsona v roku 1959. Na naliehanie svojej matky sa však zapísal na College of Puget Sound. O rok neskôr prestúpil na Washingtonskú univerzitu v Seattli študovať interiérový dizajn.
V roku 1961 sa naučil taviť sklo.
V roku 1962 Chihuly opustil univerzitu, aby študoval umenie vo Florencii. Neskôr odcestoval na Blízky východ, kde sa stretol s architektom Robertom Landsmanom. Ich stretnutie a pobyt v zahraničí podnietili Chihulyho, aby sa vrátil k štúdiám.
V roku 1963 nastúpil na kurz tkania, kde zakomponoval sklenené črepy do tapisérií. Za svoju prácu získal ocenenie od Seattle Weavers Guild v roku 1964. Chihuly vyštudoval University of Washington v roku 1965 s titulom Bachelor of Arts v odbore interiérový dizajn.
Chihuly začal experimentovať s fúkaním skla v roku 1965 a v roku 1966 získal plné štipendium na University of Wisconsin-Madison. Študoval pod vedením Harveyho Littletona, ktorý na univerzite založil prvý sklársky program v Spojených štátoch. V roku 1967 získal Chihuly titul Master of Science v odbore sochárstvo. Po ukončení štúdia sa zapísal na Rhode Island School of Design, kde sa zoznámil a spriatelil sa s Italom Scangom.
Chihuly získal titul Master of Fine Arts v sochárstve na RISD v roku 1968. V tom istom roku mu bol udelený grant Nadácie Louisa Comfort Tiffanyho za jeho prácu v skle, ako aj Fulbright Fellowship. Odcestoval do Benátok pracovať v továrni Venini na ostrove Murano, kde prvýkrát videl, ako tím pristupuje k fúkaniu skla. Po návrate do Spojených štátov strávil Chihuly prvé zo štyroch po sebe idúcich semestrov vyučovaním na Haystack Mountain School of Crafts v Deer Isle, Maine.
V roku 1969 odcestoval do Európy, čiastočne za Erwinom Eischom v Nemecku a Stanislavom Libenským a Jaroslavou Brychtovou v Československu. Chihuly daroval časť veľkej výstavy svojej Alma mater, University of Wisconsin, v roku 1997 a je stále vystavená v Kohl Center.
V roku 2013 mu univerzita udelila čestný doktorát výtvarných umení.
V roku 1971, s podporou Johna Hauberga a Anne Gould Hauberg, Chihuly spoluzaložil Pilchuck Glass School neďaleko Stanwood, Washington. Chihuly tiež založil program HillTop Artists v Tacome, Washington na Hilltop Heritage Middle School a Wilson High School.
V roku 1976, keď bol Chihuly v Anglicku, bol účastníkom čelnej dopravnej zrážky, ktorá ho vystrelila cez čelné sklo. Jeho tvár bola vážne porezaná sklom a oslepol na ľavé oko. Po zotavení pokračoval vo fúkaní skla, až kým si v roku 1979 pri bodysurfingu nevykĺbil pravé rameno.
V roku 1983 sa Chihuly pokračoval vo vývoji svojej vlastnej práce v Pilchuck Glass School, ktorú pomáhal zakladať v roku 1971. Keďže už nebol schopný držať píšťalu na fúkanie skla, najal na túto prácu iných. Chihuly vysvetlil túto zmenu v rozhovore v roku 2006, keď povedal: „Keď som ustúpil, páčil sa mi ten pohľad“ a povedal, že mu to umožnilo vidieť prácu z viacerých perspektív, čo mu umožnilo predvídať problémy skôr. Chihulyho rola bola opísaná ako „viac choreograf ako tanečník, viac supervízor ako účastník, viac režisér ako herec“.
Reportérka zo San Diego Union-Tribune Erin Glass napísala, že „žasne nad víziou nielen umelca Chihulyho, ale aj veľmi úspešného podnikateľa Chihulyho, ktorého odhadované tržby do roku 2004 uvádzali The Seattle Times vo výške 29 miliónov dolárov“.
Chihuly a jeho tím umelcov boli predmetom dokumentu „Chihuly Over Venice“. Objavili sa aj v dokumente „Chihuly in the Hotshop“, ktorý od 1. novembra 2008 zverejnila americká verejnoprávna televízia.
V roku 2010 Space Needle Corporation predložila návrh na výstavu Chihulyho práce na mieste v Seattle Center v konkurencii s návrhmi na iné využitie od niekoľkých iných skupín. Projekt, podľa ktorého nová výstavná sieň Chihuly zaberá miesto bývalého zábavného parku Fun Forest v parku a zábavnom komplexe Seattle Center, získal konečný súhlas od Seattle City zastupiteľstva 25. apríla 2011. Pod názvom Chihuly Garden and Glass bolo otvorené 21. mája 2012.
V roku 2006 Chihuly podal žalobu proti svojmu bývalému dlhoročnému zamestnancovi, sklárovi Bryanovi Rubinovi a podnikateľovi Robertovi Kaindlovi, v ktorom sa dovolával porušenia autorských práv a ochrannej známky. Kaindlove kusy používali názvy, ktoré Chihuly používal pre svoje vlastné diela, ako napríklad Seaforms a Ikebana, a podobali sa konštrukcii Chihulyho diel. Právni experti uviedli, že vplyv na umelecký štýl nepredstavuje porušenie autorských práv. Chihuly najprv urovnal súdny spor s Rubinom a neskôr aj s Kaindlom.
Pre svoju výstavu v Jeruzaleme v rokoch 1999-2000 okrem sklenených kúskov nechal priviesť obrovské bloky priehľadného ľadu z aljašskej artézskej studne a vytvoril múr, ktorý odrážal kamene neďalekej Citadely. Na osvetlenie boli za nimi umiestnené svetlá s farebnými gélmi. Chihuly povedal, že topiaci sa múr predstavuje „rozpustenie bariér“ medzi ľuďmi. Táto výstava drží svetový rekord pre dočasnú expozíciu s viac ako 1,3 miliónmi návštevníkov. V roku 1999 bol Chihulyho „Strom milénia“ prítomný vo východnom krídle Clintonovho Bieleho domu počas osláv Milénia. Strom teraz sídli v prezidentskej knižnici a múzeu Williama J. Clintona. Dve z Chihulyho kúskov možno nájsť aj v dvoch kasínových rezortoch, ktoré vlastní MGM Resorts International: jeden v recepcii Bellagia na Las Vegas Strip a druhý vo VIP lobby MGM Macau v Macau, Čína. Dielo v Bellagiu s názvom“Fiori di Como“ je držiteľom Guinessovej knihy rekordov za najväčšiu sklenenú sochu.
Stále zbierky Chihulyho umenia sú vo viac ako 400 stálych zbierkach po celom svete, vrátane Spojených štátov, Kanady, Anglicka, Izraela, Číny, Singapuru, Spojených arabských emirátov a Austrálie. Najväčšia stála expozícia Chihuly je v Múzeu umenia v Oklahoma City. Ďalšie veľké zbierky možno nájsť v Morean Arts Center v St. Petersburg na Floride a Chihuly Garden and Glass v Seattli, Washington. Štyri rozsiahle inštalácie sú stále vystavené v Baker Museum v Neapole na Floride.
Chihuly možno nevedomky nadviazal na zručnosť slovenských sklárov, aby jej dal nový rozmer. Na jeho osobnej web-stránke sa o tom píše: „Tradičná sklárska výroba bola o symetrii a vytváraní dokonale tvarovaných nádob. Daleova práca predstavuje odklon od minulosti. Bol priekopníkom nového spôsobu práce, ktorý využíval gravitáciu a odstredivú silu, aby roztavenému sklu umožnil nájsť svoj tvar vlastným organickým spôsobom. Asymetria a nepravidelnosť je určujúcim princípom jeho tvorby.“
Uznania
1994: Zlatá platňa Americkej akadémie úspechov
2006: zlatá medaila American Craft Council
2011: Fritz Redlich Alumni Award Inštitútu medzinárodného vzdelávania
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dale_Chihuly
https://www.chihulygardenandglass.com/about/dale-chihuly
https://www.chihuly.com/
Spracoval: Gustáv Murín