Thomas Maria Messer (8. februára 1920, Bratislava – 15. mája 2013, New York, USA) bol dlhoročný riaditeľ newyorského Guggenheimovho múzea.
Messerov otec Richard Messer (Meszleny) (1881-?) bol tiež historikom umenia a profesorom z Bratislavy. Jeho matkou bola Agatha Albrecht (Messer), sestra slovenského matematika Alexandra Albrechta (1885-1958). Napriek tomu dopletená režisérka Chytilová natočila o ňom dokumentárny film, ako o „významnom Čechovi“ 🙁 Napriek tomu dokument stojí za zhliadnutie TU.
Vyrastal v Prahe a do USA emigroval za dramatických okolností v roku 1939.
V Prahe, kde studoval chémiu, získal štipendium na univerzite v Pennsylvánii. Z domu odchádzal 2. septembra 1939. O deň neskôr však Británia vstúpila do vojny s Nemeckom a loď, na ktorej sa plavil, zasiahlo torpédo. Potopila sa, no Messer sa zachránil a dostal sa do Ameriky inou loďou. Zapísal sa k armáde a do Európy sa vrátil ako vyšetrovateľ americkej vojenskej spravodajskej služby.
Americké občianstvo získal v roku 1944.
Vyštudoval históriu umenia a muzeológiu na Harvardovej univerzite.
Po vojne pracoval ako maklér v New Yorku. Pokračoval vo vzdelávaní na parížskej Sorbonne, ktorú ukončil v roku 1947. Messer sa oženil s Remedios Garcia Villa v roku 1948 a magisterský titul získal na Harvardskej univerzite v roku 1951. Jeho prvá riaditeľská pozícia bola v Roswellskom múzeu histórie a umenia (dnes Roswell Museum and Art Center) v Roswell, NM, v roku 1949. V roku 1952 sa vrátil do New Yorku a vstúpil do Americkej federácie umenia, najprv ako asistent réžie, potom riaditeľ výstav v roku 1953 a riaditeľ v rokoch 1955-1956. V roku 1957 sa presťahoval do Bostonu, aby prevzal pozíciu riaditeľa Inštitútu súčasného umenia. Messer bol vymenovaný za riaditeľa Múzea Solomona R. Guggenheima v New Yorku v roku 1961, keď nahradil Jamesa Johnsona Sweeneyho po tom, čo mal Sween nezhody s predstavenstvom Guggenheima.
Na čele Guggenheimovho múzea stál 27 rokov až do roku 1988. Podľa Lisy Dennisonovej, šéfky aukčnej York Times (SME): „On vniesol do americkej inštitúcie svoj starosvetský šarm, hodnoty a vytvoril neuveriteľný dialóg medzi povojnovým umením Ameriky a Európy.“
Známemu Guggenheimovmu múzeu v New Yorku začal Messer šéfovať iba dva roky po tom, čo sa usídlilo vo výstrednej budove Franka Lloyda Wrighta so spirálovitými poschodiami. Len málokto ho vtedy veril, no Messer k nej pristúpil s nevídanou odvahou, kreativitou a ukázal celému svetu, čo dokáže – nielen budova, ale aj on. Podarilo sa mu vybudovať kvalitný program a získať množstvo dôležitých diel vrátane vzácnej zbierky Peggy Guggenheimovej, ktorá sa dlhé roky vyhýbala kontaktu s rodinou vlastniacou múzeum.
Príhovor Petra Lawson-Johnstona z oslavy Messerových deväťdesiatych narodení (New York Times): „Boli to Tomov šarm, vznešenosť, diplomacia a jeho nesmierna láska k umeniu, ktoré presvedčili Peggy, aby svoju zbierku a italskú rezidenciu nevenovala Tate, ale nám.“
Na Slovensko aj do Čiech sa pravidelne vracal a nikdy naň nezabudol (SME): „Guggenheim má európske korene, presne tak ako ja.“
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Thomas_M._Messer
https://kultura.sme.sk/c/6811862/thomas-messer-rodeny-bratislavcan-preslavil-guggenheimovo-muzeum.html
https://arthistorians.info/messert/
Spracoval: Gustáv Murín