Juraj Straka (1984) je svetovo uznávaný slovenský textilný dizajnér, ktorý sa už desaťročia venuje tvorbe dezénov a v súčasnosti tvorí pod vlastnou značkou Textile Studio JS.
Po absolvovaní štúdia v Ateliéri textilného dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (2003 – 2009) pracoval ako hlavný dizajnér látok najskôr vo firme Bucol – Holding Textile Hermès, následne pre haute couture módny dom Schiaparelli a módnu značku Dries van Noten.
Opisuje svoje začiatky: „V úplných začiatkoch som pracoval na strane dodávateľa, teda výrobcu látok. Môj prvý job bol v Lyone, vo francúzskej firme, ktorá patrí pod Hermès. Bola to absolútne najlepšia škola, pretože tam sa človek vedel technicky naučiť remeslo úplne najlepšie. Tým, že Hermès vyrába látky aj pre iných dizajnérov, môžem povedať, že som tvoril aj pre značky Lanvin, Versace či Yves Saint Laurent. Po siedmich rokoch som však prešiel ako textilný dizajnér do módneho domu. Môj prvý bol Schiaparelli a neskôr prišiel belgický Dries Van Noten.“
Jeho ambície boli (miaumagazin.sk): „Ešte na strednej škole som raz žartom povedal, že keď jedného dňa bude mať redaktorka amerického magazínu Vogue Anna Wintour na sebe šaty s mojím dezénom, tak vešiam módu na klinec a idem študovať medicínu. Ten moment sa však stal skutočnosťou omnoho skôr, ako som čakal a musel som sa zasmiať nad tým, ako sa s nami niekedy osud zahrá. Takže platí, dávajte si pozor na želania. Módu som však neopustil, radšej som si v nej stanovil nové ciele.“
Autorské kolekcie textilných dezénov navrhoval pre klientov ako Lanvin, Yves Saint Laurent, Versace, ale aj Rabih Kayrouz, Zanini, Jason Wu, Rochas, Natan alebo Meryll Rogge.
V Národnej cene za dizajn 2023 – Produktový dizajn získal Cenu pre osobnosti dizajnu 2023 – Etablovaný dizajnér.
Za textilný dizajn kolekcie dezénov pre belgickú módnu značku Essentiel Antwerp dostal v kategórii Dizajn Cenu Nadácie Tatra banky za umenie 2023.
Sám o tom povedal: „Keď som prvýkrát vkročil do ateliérov firmy Bucol, bol som doslova ako dieťa v cukrárni. Všetky miestnosti boli plné farebných a trblietavých vzoriek látok, nevedel som, čo chytiť do rúk ako prvé. Bol to splnený sen a moment osvietenia, v ktorom som okamžite pochopil, že toto je robota, ktorú chcem robiť celý život – navrhovať látky.
Ocitnúť sa v profesionálnej firme, ktorá pracuje s väčšinou etablovaných módnych svetových značiek bola absolútne najlepšia škola, akú mladý začínajúci dizajnér môže získať. Klasická škola vám síce dá teoretické základy odboru, ale tá reálna skúsenosť a pochopenie fungovania textilného a módneho priemyslu v praxi je skrátka na nezaplatenie. Hneď od prvého dňa som bol „hodený do vody“ bežiacich projektov, ktoré v realite majú často šialené, niekedy iba niekoľkohodinové termíny. V škole je človek zvyknutý pracovať na jednom dezéne/projekte celý semester. Pamätám si, že moje prvé pracovné zadanie bolo pre Yves Saint Laurent a mal som presne päť hodín na odoslanie návrhov klientovi. Na ten stres a adrenalín nikdy nezabudnem. Vtedy som ešte netušil, že od toho momentu bude takto môj profesionálny život vyzerať už navždy.“
Zdroje:
https://refresher.sk/146283-Slovensky-textilny-dizajner-Juraj-Straka-Balenciaga-kopiruje-cudzie-dizajny-bezne-neda-sa-s-tym-nic-robit-Rozhovor
https://www.expres.sk/318146/textilny-dizajner-juraj-straka-chcem-robit-dizajn-pre-masy/
Slovenský dizajnér pracoval pre Hermès aj Schiaparelli. Dnes buduje vlastnú firmu
https://www.rtvs.sk/novinky/tipy-z-programu/361214/oblieka-hviezdy-ako-jane-fonda-ci-anne-hathaway-juraj-straka-o-svojom-faux-pas
Juraj Straka. Naplnením zmyslu tvorby je dostať dezén do bežného života
Spracoval: Gustáv Murín