Yuri Dojč – Jurij Dojč (* 12. máj 1946) je slovensko-kanadský umelecký a komerčný fotograf, ktorého práce zahŕňajú okrem iných čierno-biele akty, portréty kanadských veteránov z obdobia 2. svetovej vojny, a projekty „American Dreams“, „Marble Woman“, ako aj jeho výstavu „Last Folio“.
Yuri Dojč vyrastal v meste Humenné na východe Slovenska. Jeho otec pracoval ako riaditeľ strednej školy a matka ako učiteľka. V roku 1954 sa rodina s vtedy 8-ročným Yurim presťahovala do Bratislavy. V roku 1968 sa ako študent zúčastnil letného študijného programu v Londýne, keď vojská Varšavskej zmluvy vpadli do vtedajšieho Česko-Slovenska. Na radu svojho otca sa Yuri Dojč rozhodol, že sa domov nevráti, o rok neskôr emigroval do Kanady a usadil sa v Toronte.
Po vyštudovaní v odbore strojárstvo Dojč pokračoval štúdiom psychológie na Univerzite Komenského v Bratislave. Krátko na to bolo jeho štúdium prerušené sovietskou inváziou. Po príchode do Kanady začal študovať fotografiu na Ryerson University v Toronte. Už počas školy pracoval ako fotoeditor študentského týždenníka Eyeopener a spolupracoval po boku budúcej novinárskej žurnalistky Christie Blatchfordovej a s ľudmi ako reportér CBC Paul Workman, reportér City TV Jojo Chintoh a komik Paul Chato.
Dojčovu prácu v začiatkoch ovplyvnili fotografovia Edward Weston, Irving Penn, Man Ray a Guy Bourdin, ale aj maliari René Magritte, Egon Schiele a Amedeo Modigliani. Zo začiatku sa venoval fotografovaniu interiérových prvkov ako dvere, okná, stoličky a kvety, neskôr ho začalo priťahovať fotografovanie ľudí.
V roku 1975 si Yuri Dojč otvoril vlastný fotografický ateliér, kde tvoril a pracoval pre spoločnosti ako FedEx, American Express, Canon, Seagrams, General Motors, Eastman Kodak, Porsche, Club Med, Brooks, Panasonic ako aj pre reklamné agentúry po celom svete.
V 80-tych rokoch 20. storočia, v čase vrcholu éry plagátov, sa Dojčove fotografie objavili aj vo filme D.C. Cab. Jeho troma najpredávanejšími fotografiami boli Legs, Bicycle a Chair.
Od roku 1975 vystavoval Yuri Dojč mnohokrát sólovo ale aj v spojení s inými v Kanade, USA, Veľkej Británii, Belgicku, Poľsku, Česku a samozrejme aj na Slovensku.
Pod názvom Last Folio sa 1. septembra 2011 konala Fotografická cesta s Yurim Dojčom v umeleckej galérii Grunwald Gallery of Art na Univerzite v Indiane v americkom Bloomingtone. Fotografie zachytávajú krajinu, synagógy a predmety, to, čo ľudia z početných slovenských židovských komunít opustili a zanechali kvôli deportácii do koncentračných táborov v roku 1942. „To, čo ostalo“ je zároveň jedným z podtitulov tejto výstavy.
Táto výstava bola pôvodne uvedená v Slovenskom národnom múzeu, nasledovaná prezentáciami v Gonville and Caius Lower Library v anglickom Cambridge, v Múzeu židovského dedičstva v New Yorku, v sídle Európskej komisie v Bruseli.
Aktualizované a rozšírené vydanie výstavy „North Is Freedom: The Legacy of the Underground Railroad“ ilustruje fotograf silu umenia rozprávať príbehy, ktoré s nami rezonujú v súčasnosti aj v budúcnosti. So 40 fotografiami potomkov bola otvorená 21. novembra 2024 v múzeu Windsor v Ontáriu. Potrvá do 22. júna 2025.
V roku 2023 mu bol udelený Rad Ľudovíta Štúra II. triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj SR v oblasti kultúry, ako aj za mimoriadne šírenie dobrého mena SR v zahraničí.
Zdroje:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Yuri_Doj%C4%8D
https://www.yuridojc.com/
https://www.artnet.com/artists/yuri-dojc/
Spracoval: Gustáv Murín